Laddar...

Kundtjänst

< Kundtjänst

Frakt och leverans

  • Leveranstid

    Vanliga leveranstider

    Vi erbjuder frakt över hela världen!

    Sverige = 2-3 vardagar (Kontrollera UPS-kartan nedan för regionala skillnader)

    Andra länder: Se UPS/DHL-karta nedan eller använd UPS-kalkylator / DHL-kalkylator (frakt från: Stoutenburg Noord - 3836 - Nederländerna)

    När du gör din beställning under vardagar före 16:00 CE(S)T kommer den att skickas samma dag och du kommer att få den levererad inom 2 till 3 vardagar *. Om du beställer dina skidor med bindningar som behöver monteras, kan leveransen ta ytterligare 1-2 vardagar. Har du bråttom? Vänligen kontakta oss!

    * Leveranstiden beror på leveranslandet. Vissa landsbygdsområden och bergsbyar kan kräva extra leveransdagar. Vår erfarenhet är att paket levereras enligt angiven leveranstid nedan i 95 % av fallen. Beställningar som görs på lördag och söndag skickas på måndag.

    Nedan kan du se en översikt över leveranstiderna i hela Europa. Om det är fråga om ett landsbygdsområde som en avlägsen skidby kan du behöva lägga till 1-2 vardagar. För en exakt leveranstidsindikation kan du använda UPS-kalkylatorn / DHL-kalkylator. Använd frakt från adress: Stoutenburg Noord - 3836 - Nederländerna

    UPS EU Shipping Times

    DHL EU Shipping Times

  • Fraktkostnader

    Sverige
    Skidor och snowboards: 14,95 € (Cirka 170 SEK)
    Andra produkter: 9,95 € (Cirka 115 SEK)

    Finland
    Skidor och snowboards: 14,95 €
    Andra produkter: 9,95 €

    Norge
    Beror på paketets storlek. Kostnaderna visas i kassan innan du slutför din beställning. Priserna är exklusive moms.

     

    Du ser alltid fraktkostnaderna i kassan innan du slutför din beställning.

    Skrymmande beställningar
    När du gör stora beställningar som kräver att vi skickar dem i mer än två lådor kontaktar vi dig för att få ett fraktpris. I detta fall är fraktkostnaderna på vår webbplats endast en indikation och inte ett slutpris.

    För en översikt över uppskattade fraktkostnader till andra länder, gå till kassan för en mer exakt och aktuell kostnadsöversikt. Du kommer att se de slutliga fraktkostnaderna för det valda landet innan du slutför din beställning.

  • Fraktalternativ

    Vi skickar över hela världen och i de flesta fall med UPS. För att ta emot paketet krävs en underskrift. Vi kan inte skicka till postboxar, APO-adresser (Army Post Office) och FPO-adresser (Fleet Post Office).

    Fraktmetod Leverans
    UPS Standard Standardleverans med UPS. Leverans inom en till fem vardagar i Europa, beroende på destination.
    UPS Express Saver Leverans nästa vardag under dagen till nästan alla europeiska affärscentra. Leverans i USA inom 1 till 3 vardagar.
    UPS Express Leverans nästa vardag före 10:30 eller 12:00 till de flesta affärsadresser i Europa.
    PostNL Standard Standardförsändelse med PostNL. Leverans nästa vardag och lördag. Finns endast i Nederländerna och Belgien.
    Leverans till ett utlämningsställe Leverans till ett PostNL- eller UPS-utlämningsställe nästa vardag. Du kan själv välja utlämningsställe.
  • Hämtning i butik

    Du kan också hämta din beställning på vårt lager. Du kan ange detta när du gör din beställning (i kommentarsfältet) eller kontakta vår kundtjänst. Ange också det datum då du vill hämta den. Som leveransmetod kan du välja Free Home Delivery. När du hämtar finns det tyvärr ingen möjlighet till montering eller rådgivning. Hämtning är endast möjlig under öppettiderna för vår kundtjänst och/eller vår utställningslokal.

  • Spåra din försändelse

    När vi har skickat din beställning får du ett e-postmeddelande om spårning. I detta e-postmeddelande får du en spårningskod och en länk till leveransföretaget som du kan följa försändelsen med.

  • Ändra din leverans

    Vi kan ändra din leverans så länge du inte har fått en leveransbekräftelse. Om din beställning redan är på väg kan vi inte längre ändra leveransmetod eller adress. I många fall kan du skapa ett konto hos leveranstjänsten och själv ange att du vill ändra leveransadress eller leveranstid. Om detta inte fungerar kan du kontakta leveransservice för att informera dem om ändringarna:

    UPS kundtjänst
    https://www.ups.com/gb/en/help-center/contact.page

    PostNL Customer service
    https://www.postnl.nl/en/customer-service/

  • Leverans till ett företag, hotell eller en semesteradress

    Vi kan skicka till affärs-, hotell- eller semesteradresser. Observera följande punkter:

    • Om du låter leverera beställningen till en annan adress än en bostadsadress, se till att receptionen eller din kollega känner till din beställning.
    • Om du får ett paket levererat till din semesteradress, vänligen ge tillräckligt med tid för eventuella förseningar i leveransen. Om paketet levereras efter att du redan har åkt måste du själv ordna med eftersändning eller retur.
    • Om paketet har tagits emot och undertecknats av receptionen/concierge/anställd på den angivna adressen anser vi att paketet har levererats. Vi kan inte hållas ansvariga för en fullgjord intern postleverans eller intern förlust av paketet.
    • Vid leverans utanför EU måste i de flesta fall moms och importavgifter betalas vid leverans. Samordna detta i förväg med den person som ska ta emot paketet.
  • Särskilda leveransinstruktioner

    Tyvärr kan vi inte vidarebefordra några särskilda instruktioner till föraren. Det finns därför ingen anledning att nämna denna typ av instruktioner i vårt kommentarsfält. Om försändelsen går via UPS har du möjlighet att skapa ett UPS My Choice-konto. Så snart paketet befinner sig i UPS leveransprocess kan du själv ge särskilda instruktioner via ditt UPS-konto. Vi kan inte garantera att dessa instruktioner följs. Vid särskilda instruktioner kan ansvaret för transporten i vissa fall övergå från oss till dig. Till exempel instruerar du leveransföraren att lämna paketet vid ytterdörren. Föraren ställer paketet framför dörren och det stjäls. I så fall kan vi inte hållas ansvariga för skadan.

  • Inte hemma?
    Om du inte är hemma vid leveransen kommer en lapp att lämnas kvar av leveransföraren. Följ instruktionerna från leveranstjänsten för att planera ett andra leveransförsök eller för att hämta beställningen på ett utlämningsställe.
  • Paketet har inte mottagits

    Om du inte har fått ditt paket kan du kontrollera följande.

    Kontrollera spårningskoden
    I vår leveransbekräftelse har du fått en länk till spårningsinformation för ditt paket. Se status för din försändelse här. Leverantören kanske är oväntat försenad eller så väntar paketet på dig vid ett utlämningsställe.

    Kontrollera leveransadressen
    Är leveransadressen du angett korrekt?

    Kontrollera din brevlåda
    Kontrollera om du har fått en lapp i brevlådan från leveransföraren. Kanske var du inte hemma under det första försöket.

    Kontrollera runt ditt hus
    Även om detta absolut inte är tillåtet händer det ibland att en budbärare lämnar paketet i trädgården, i skjulet eller på verandan.

    Kontrollera med dina huskamrater och grannar
    Om det finns flera personer som kan ta emot paketet på din adress, kontrollera om någon har tagit emot det i ditt ställe. Fråga också om möjligt dina närmaste grannar.

    Om paketet inte har kommit fram, kontakta vår kundtjänst inom 5 arbetsdagar efter det tänkta leveransdatumet. Vänta inte för länge med att rapportera, ju längre du väntar, desto svårare blir det för oss att undersöka var din beställning finns. Meddela oss alltid direkt, eftersom meddelanden via paketföretaget inte alltid når oss i tid.

  • Skadat paket

    Vi rekommenderar att du alltid kontrollerar förpackningen innan du skriver under för mottagandet. Om paketet är kraftigt skadat (kartong eller tejp) rekommenderar vi att du avvisar paketet och kontaktar vår kundtjänst.

    Har du redan skrivit under för kvitto? Inga problem, ta några bilder av paketet innan du kontrollerar om produkten är skadad. Om paketet och produkten är skadad rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar kundtjänsten. Kassera inte det skadade paketet, den kan fortfarande vara nödvändig för transportörens inspektion.

    Inspektera produkten noggrant när du tar emot den. Om din produkt är defekt eller ofullständig redan vid mottagandet ska du anmäla detta före användning och så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter mottagandet. Vi skickar dig den saknade delen kostnadsfritt eller byter produkten kostnadsfritt om den är defekt.

  • Specialprodukter

    Airbag-cylindrar: Vi kan inte skicka airbag-cylindrar med UPS. Denna produkt godkänns inte för leverans på grund av ökad risk. Om din beställning innehåller en airbag-cylinder skickar vi din beställning via ett annat transportföretag. Leveranstiden kan vara lite längre i vissa fall. Naturligtvis får du en fraktbekräftelse med spårningskod.

  • Förpackning

    Det är mycket viktigt för oss att produkterna kommer fram i nyskick och oskadade. Vi använder endast den bästa förpackningen för att skicka din beställning.

    Skidor och snowboards:
    7 mm kartong med dubbel våglängd

    Andra produkter:
    4 mm kartong med dubbel våglängd

    Alla produkter plockas och packas i vårt eget lager. För skidor packar vi också skidorna i cellofan för att förhindra skador orsakade av friktion och fukt.

  • Internationell frakt

    Vi skickar över hela världen. När du går till kassan kan du välja ditt land och se fraktkostnaderna. Om ditt land inte finns med i listan kan du kontakta vår kundtjänst.

    Om du beställer från ett land utanför EU bör du informera dig om moms- och importbestämmelser i ditt land. Särskild anmärkning för leveranser till länder utanför EU: När beställningen skickas från vårt lager tillkommer moms och importtullar. Försändelsen kan inte avbrytas eller vägras utan betydande kostnader och förseningar.

    Om du vill att vi ska skicka till avlägsna områden som norra Grönland eller Spetsbergen, vänligen kontakta vår kundtjänst först.

  • Försändelser till länder utanför EU och moms

    För kunder i länder utanför EU (t.ex. Storbritannien, Schweiz, Norge, Kanada, USA och Japan) dras momsen automatiskt av från det totala priset. När du slutför din beställning kommer du återigen att se: 0 € moms, som visas tillsammans med det totala beställningsbeloppet.

    Vänligen notera att moms i leveranslandet + courtage + importtullar kommer att debiteras dig vid leverans.

    Storbritannien: (från och med januari 2021) 20 % moms + importtullar (beroende på produktkategori mellan 0 % och 15 %) + £ 12 % förmedlingsavgift. Mer om beställning från Storbritannien.
    USA:
    Läs vår artikel om beställning till USA.
    Schweiz
    (från och med januari 2024): 8,1 % moms + 24 CHF courtageavgift
    Norge (från oktober 2012): 25 % moms + 165,00 NOK i förmedlingsavgift och beroende på produktkategori importtullar. Du kan använda Kalkylatorn för import och tullar på Toll.no
    Kanada: varor omfattas av den federala skatten på varor och tjänster (GST) och den provinsiella försäljningsskatten (PST) eller, i vissa provinser och territorier, den harmoniserade försäljningsskatten (HST). En förmedlingsavgift på 10 CAD kan tas ut av UPS. För de flesta varor, t.ex. skidor och snowboards, behöver du inte betala några extra importtullar. Du kan se importtullarna på CBSA eller kontakta Border Information Service.
    Australien: När din beställning är mindre än 1000 A$ exklusive fraktkostnader betalar du inte importtullar och GST. När ordervärdet exklusive fraktkostnader överstiger 1000 A$ dollar kan du komma att debiteras 10 % GST, importtullar och hanteringsavgifter. Mer information finns på Australian Border Force.
    Nya Zeeland: När din beställning understiger 1000 NZ$ exklusive fraktkostnader betalar du inte importtullar och GST. När ordervärdet exklusive fraktkostnader överstiger 1000 NZ$ kan du komma att debiteras 15% GST, importtullar, inreseavgifter och hanteringsavgifter. Mer information finns på New Zealand Customs Service och NZ tullberäknare.
    Japan: 10% konsumentskatt + ca. 1 000 JP¥ utbetalningsavgift och 0 % (General Tariff Schedule) till 0 %-10 % (Simplified Tariff Schedule) importtullar (beroende på varor och totalt värde). Mer information om den förenklade tulltaxan finns på Japan Customs FAQ och en fullständig förteckning över den allmänna tulltaxan finns på fullständig tarifflista (June 2020). För en bättre uppskattning av de totala importkostnaderna kan du besöka Japanese Customs Counselors System.

    VIKTIGT

    1.) För att fraktkostnaderna ska återspeglas korrekt måste leveransadressen och landet vara korrekt valda.
    2.) Det är inte möjligt för oss att hålla oss uppdaterade om alla tullbestämmelser runt om i världen. Informera dig alltid för att undvika oväntade importkostnader. Vi ansvarar inte för eventuella extra import- och tullkostnader.
    3.) När beställningen har skickats från vårt lager ska eventuell moms och importtullar betalas. Försändelsen kan inte avbrytas eller vägras utan betydande kostnader och förseningar.

    Ryssland / Vitryssland / Ukraina

    Frakt till Ryssland, Vitryssland och Ukraina har tillfälligt stoppats.